بایگانی لینکده


سفارش آگهی آگهی

شهرکتابققنوس
کتاب دوشنبه

برخی آشنایان

نوع علاقه‌مندي دانشجويان به مطالعه‌ي ادبيات داستاني

محمدحسن شهسواري

 

شيخ‌الرئيس ابوعلي سينا در "رساله‌ عهديه" خود با خدايش پيمان مي‌بندد هرگز افسانه‌هاي هرزه نخواند زيرا كه آنان، مسموم و آلوده و رهزن درست‌انديشي‌اند.

پس از گذشت هزار سال از پيمان محكم شيخ‌الرئيس هنوز بخش عظيمي از مردم، نگاه‌شان به ادبيات داستاني چنين است. توجه‌برانگيزتر آن كه قاطبه‌ي اهل فضل و انديشمندان وطني نيز به اين مقوله از همين ديدگاه مي‌نگرند.

اما چرا مطالعه‌ي ادبيات داستاني مهم است؟

 

الف- ادبيات داستاني به‌عنوان يك اثر مكتوب

با اختراع گوتنبرگ و گسترش متن مكتوب، نوع ارتباط بشر از شفاهي به كتبي تغيير يافت. اگر تا قبل از اين، بشر براي كسب اطلاعات نياز به حضور در جمع و دريافت آن از منبع شفاهي داشت، در اين دوران منبع اصلي دريافت اطلاعات، متن شد. اكنون انسان نياز به انزوا داشت زيرا مطالعه، سكوت را مي‌طلبيد. پس فردگرايي گسترش يافت و انسان از از  حالت پاره‌اي از قبيله درآمد و هر فرد خود قبيله‌اي شد. اين تغيير عظيم با گسترش مطالعه به‌وقوع پيوست كه در نتيجه‌ي آن يك انسان فرهيخته يك انسان مطالعه‌گرشد.

اما از آن‌جايي كه بيش‌تر افراد در غالب موارد مطالعه را با داستان، به‌عنوان جذاب‌ترين شكل مكتوب شروع مي‌كنند، اهميت اين نوع متن روزبه‌روز بيش‌تر شد. حتا متن‌هاي مذهبي كه پرخواننده‌ترين متن‌ها هستند، سرشار از داستان‌ها و حكايت‌ها هستند. پس قصه و داستان به سبب تشويق افراد به مطالعه داراي اهميت درجه اولي شد كه برنامه‌ريزان فرهنگي در كشورهاي توسعه يافته به آن توجه خاصي دارند.

 

ب- ادبيات داستاني به‌عنوان محصول مدرن جامعه

اگر "دن كيشوت" را برگشتگاه هنري بدانيم كه "رمان" نام گرفت و بعدها داستان كوتاه از دل آن بيرون آمد، بايد به تبعات آن هم گردن بگذاريم. افقي كه رنسانس و جنبش اصلاح مذهب دربرابر انان اروپايي گشود، احتياج به مصالح كارامدتر وبه‌روزتري داشت. اگر تا آن زمان بن‌مايه‌ي فعاليت‌هاي بشري خدمت به كليسا بود، از آن پس به‌مرور انسان مي‌توانست چيز ديگري جايگزين آن؛ نفع شخصي. و اين يعني حضور پررنگ‌تر انسان در عرصه‌ي هستي. بي‌سبب نيست كه رمان يك هنر كاملا مدرن و پساقرون وسطايي‌ست، چون انسان وتمايلات و ارزش‌هاي او را دربرمي‌گيرد. در رمان و داستان كوتاه، انسان محور همه‌چيز است. آن هم نه به‌عنوان يك مفهوم بلكه به عنوان يك مصداق. فهم رمان از انسان كاملا با فهم علوم از انسان متفاوت است. علوم از جمله فلسفه، جامعه‌شناسي و روان‌شناسي و... انسان را به‌عنوان يك موضوع مورد مطالعه نگاه مي‌كنند، اما رمان انسان را نه به‌عنوان يك موضوع بلكه به عنوان يك موضع نگاه مي‌كند؛ يعني حضوري كه مي‌تواند منشاء اثر باشد. به همين علت است كه هيچ رمان يا داستان كوتاه برتري را نمي‌توانيد سراغ بگيريد كه دربست در خدمت ايسم يا مكتب خاصي قرار گرفته باشد. حتا اگر دايره‌ي نگاه‌مان را وسعت ببخشيم، هيچ عنصر هنري (زبان، روايت، تقارن و...) هم نمي‌تواند به تمامي اين دو را در خدمت خود درآورد.

 

به‌عنوان يك نويسنده هموراه اين مسئله برايم مطرح بود كه خوانندگان ايراني به چه رمان‌هايي علاقه دارند؟ اين، دست‌كم براي من كه مخاطب را مهم مي‌دانم، مي‌توانست ياري‌رسان باشد. به همين خاطر از اصول روش تحقيق كمك گرفتم و اين مسئله را در سطح قابل قبولي، منتها در ميان دانشجويان بررسي كردم. البته اصل تحقيق، دويست تا سيصد صفحه بود كه خلاصه‌اي از آن در شماره‌ي ۴۴ ماهنامه‌ي ادبيات و فلسفه چاپ شد. حالا كه چند وقتي‌ست پنجره‌ي پشتي خوابگرد راه افتاده و علاقه‌مندان هم با جديت با آن برخورد كرده‌اند، خلاصه‌‌ي كوتاه ديگري از آن تحقيق را براي مطالعه‌ي اهالي ادبياتِ وبگرد در اين‌جا مي‌آورم. اما پيش از ذكر برخي نتايج بد نيست به چند نكته توجه كنيد:

 

۱- ممكن است اين سوال پيش آيد كه چرا اين تحقيق تنها درميان دانشجويان صورت گرفته؟ دراين كه در شرايط كنوني كشورمان، دانشگاه به‌عنوان نهايي‌ترين آرزوي جوانان درامده شكي نيست. تقريبا بيش‌تر استعدادهاي خوب كشور به سمت اين نهاد علمي و فرهنگي كشيده مي‌شوند. پس با بررسي نوع و ميزان آثار مطالعه شده توسط اين قشر، مي‌شود حدود سطح مطالعه در جامعه را حدس زد؛ آن هم در مرتبه‌اي قابل قبول از لحاظ طبقه‌ي اجتماعي.

۲- اين تحقيق در سال تحصيلي ۷۹-۱۳۷۸ ميان ۵۰۰ دانشجو (۲۵۰زن و ۲۵۰مرد) از ۱۲مركز دانشگاهي تهران صورت گرفته.

۳- در متن كامل تحقيق، سوال‌هاي زيادي مطرح شده اما در اين‌جا تنها پاسخ به دو سوال محبوب‌ترين نويسنده (خارجي و ايراني) و محبوب‌ترين رمان (خارجي و ايراني) آورده مي‌شود.

۴- امتيازدهي به پاسخ‌ها به اين صورت بود كه به انتخاب اول هر پاسخ‌دهنده ۳ امتياز داده شده، به انتخاب دوم ۲ امتياز و به انتخاب سوم ۱ امتياز.

۵- درمجموع، ميزان مشاركت زنان نسبت به اين دو سوال ۹۰درصد و مردان ۷۲درصد بود. با اين وصف طبيعي‌ست كه نتايج حاصل از اين دو پرسش به سمت سليقه‌ي ادبي زنان ميل كند.

 

آثار محبوب داخلي از ديدگاه زنان دانشجو

--------------------------------------------------

۱- بامداد خمار                           ۱۷۶ امتياز

۲- پنجره                                    ۱۰۸ امتياز

۳- سووشون                             ۶۶ امتياز

۴- كليدر                                    ۴۶ امتياز

۵- مدير مدرسه                         ۱۷ امتياز

۶- جزيره سرگرداني - شب سراب    ۱۶ امتياز

۷- آتش بدون دود                       ۱۵ امتياز

۸- بوف كور                                ۱۴ امتياز

۹- دالان بهشت                         ۱۳ امتياز

۱۰- چشم‌هايش ، تاوان عشق    ۱۱ امتياز

 

۷ اثر محبوب داخلي از ديدگاه مردان دانشجو

--------------------------------------------------

۱- بوف كور                                 ۵۹ امتياز

۲- كليدر                                    ۵۸ امتياز

۳- سووشون                             ۳۳ امتياز

۴- بامداد خمار                           ۲۱ امتياز

۵- مدير مدرسه                         ۱۸ امتياز

۶- شازده احتجاب                      ۱۷ امتياز

۷- چشم‌هايش                         ۱۳ امتياز

<< به لحاظ عدم استقبال مردان در اين زمينه و نيز پراكندگي آرا، از هفتمين اثر داخلي به بعد، امتيازها به‌گونه‌اي بود كه ذكري از آن‌ها به ميان نيامد.

 

۱۰ اثر داخلي محبوب از ديدگاه كل دانشجويان

--------------------------------------------------

۱- بامداد خمار                           ۱۹۷ امتياز

۲- پنجره                                    ۱۱۶ امتياز

۳- كليدر                                    ۱۰۴ امتياز

۴- سووشون                               ۹۹ امتياز

۵- بوف كور                                   ۷۳امتياز

۶- مدير مدرسه                          ۳۵ امتياز

۷- چشم‌هايش                           ۲۴امتياز

۸- آتش بدون دود                        ۲۱ امتياز

۹- جزيره سرگرداني                     ۱۸امتياز

۱۰- شازده احتجاب                       ۱۷امتياز

 

۱۰نويسنده‌ي محبوب داخلي از ديدگاه زنان دانشجو

--------------------------------------------------

۱- فهيمه رحيمي                      ۱۳۷ امتياز

۲- سيمين دانشور                        ۹۳امتياز

۳- جلال آل‌احمد                          ۷۲ امتياز

۴- نسرين ثامني                         ۵۳ امتياز

۵- صادق هدايت                          ۵۲ امتياز

۶- محمود دولت‌آبادي                   ۳۹ امتياز

۷- فتانه حاج‌سيدجوادي                ۳۵ امتياز

۸- نادر ابراهيمي                          ۱۸ امتياز

۹- زهرا اسدي                            ۱۷ امتياز

۱۰- بزرگ علوي                            ۱۵ امتياز

 

۱۰نويسنده‌ي محبوب داخلي از ديدگاه مردان دانشجو

--------------------------------------------------

۱- صادق هدايت                        ۱۳۲امتياز

۲- جلال آل‌احمد                          ۸۲ امتياز

۳- محمود دولت‌آبادي                   ۶۳ امتياز

۴- فهيمه رحيمي                        ۳۹ امتياز

۵- سيمين دانشور                       ۳۸ امتياز

۶- هوشنگ گلشيري                   ۲۹ امتياز

۷- محمدعلي جمالزاده                 ۲۲ امتياز

۸- نسرين ثامني                          ۲۱ امتياز

۹- نادر ابراهيمي                          ۱۶ امتياز

۱۰- بزرگ علوي                            ۱۴ امتياز

 

نويسندگان محبوب داخلي از ديدگاه كل دانشجويان

--------------------------------------------------

۱- صادق هدايت                        ۱۸۴امتياز

۲- فهيمه رحيمي                       ۱۷۶امتياز

۳- جلال آل‌احمد                         ۱۵۴امتياز

۴- سيمين دانشور                      ۱۳۱ امتياز

۵- محمود دولت‌آبادي                  ۱۰۱ امتياز

۶- نسرين ثامني                           ۷۴ امتياز

۷- فتانه حاج‌سيدجوادي                 ۴۵ امتياز

۸- نادر ابراهيمي                           ۳۴ امتياز

۹- بزرگ علوي- محمدعلي جمالزاده- هوشنگ گلشيري  ۲۹ امتياز

۱۰- ر. اعتمادي                                ۲۴ امتياز

 

آثار خارجي محبوب زنان دانشجو

--------------------------------------------------

۱- بربادرفته                               ۱۵۳ امتياز

۲- پيمان                                      ۵۲ امتياز

۳- دزيره                                      ۵۱ امتياز

۴- ربه كا                                       ۳۳امتياز

۵- كيمياگر                                    ۲۹امتياز

۶- مرغان شاخسار طرب              ۲۸ امتياز

۷- بلندي‌هاي بادگير- بينوايان        ۲۴ امتياز

۸- جين اير                                    ۲۲امتياز

۹- خرمگس                                 ۱۸ امتياز

۱۰- جان شيفته                            ۱۷ امتياز

 

آثار خارجي محبوب مردان دانشجو

--------------------------------------------------

۱- بينوايان                                  ۴۴امتياز

۲- برباد رفته                              ۴۲ امتياز

۳- كيمياگر                                 ۳۲ امتياز

۴- صدسال تنهايي                     ۲۱ امتياز

۵- جنگ و صلح                          ۲۰ امتياز

<< به لحاظ عدم استقبال مردان در اين مرحله و نيز پراكندگي آرا، آثار بعد از پنجمين اثر امتياز قابل توجهي نداشتند.

 

آثار خارجي محبوب از ديدگاه كل دانشجويان

--------------------------------------------------

۱- بربادرفته                               ۱۹۵ امتياز

۲- بينوايان                                    ۶۸ امتياز

۳- كيمياگر                                  ۶۱ امتياز

۴- پيمان                                      ۵۷ امتياز

۵- دزيره                                      ۵۴ امتياز

۶- ربه كا                                       ۳۸امتياز

۷- مرغان شاخسار طرب              ۳۱ امتياز

۸- بلندي‌هاي بادگير                      ۳۰امتياز

۹- جنگ‌وصلح- صدسال تنهايي       ۲۸ امتياز

۱۰- جين اير                                   ۲۵ امتياز

 

۱۰نويسنده‌ي خارجي محبوب زنان دانشجو

--------------------------------------------------

۱- دانيل استيل                         ۱۴۰ امتياز

۲- پائولو كوئيلو                             ۸۱ امتياز

۳- ويكتور هوگو                            ۶۶ امتياز

۴- مارگارت ميچل                         ۵۵ امتياز

۵- آگاتا كريستي                          ۴۹ امتياز

۶- رومن رولان                             ۳۵ امتياز

۷- ژول ورن                                   ۳۴امتياز

۸- چارلز ديكنز                              ۳۲ امتياز

۹- سيدني شلدون                      ۲۹ امتياز

۱۰- الكساندر دوما                        ۲۸ امتياز

 

۱۰نويسنده‌ي خارجي محبوبِ مردان دانشجو

--------------------------------------------------

۱- ژول ورن                                 ۶۵امتياز

۲- ويكتور هوگو                          ۶۲ امتياز

۳- پائولو كوئيلو                           ۶۰ امتياز

۴- ميلان كوندرا                          ۴۱ امتياز

۵- لئون تولستوي                      ۳۹ امتياز

۶- آگاتا كريستي                        ۳۷ امتياز

۷- فئودور داستايوفسكي            ۲۹ امتياز

۸- الكساندر دوما                        ۲۴ امتياز

۹- گابريل گارسيا ماركز                ۲۳ امتياز

۱۰- اونوره دوبالزاك                       ۲۰امتياز

 

۱۰نويسنده‌ي خارجي محبوب از ديدگاه كل دانشجويان

--------------------------------------------------

۱- دانيل استيل                         ۱۵۹ امتياز

۲- پائولو كوئيلو                           ۱۴۱ امتياز

۳- ويكتور هوگو                           ۱۲۸ امتياز

۴- ژول ورن                                    ۹۹ امتياز

۵- آگاتا كريستي                           ۸۶ امتياز

۶- مارگارت ميچل                           ۶۸ امتياز

۷- لئون تولستوي                          ۶۳ امتياز

۸- ميلان كوندرا                             ۶۰ امتياز

۹- فئودور داستايوفسكي               ۵۶ امتياز

۱۰- الكساندر دوما                          ۵۲ امتياز

 

نكاتي چند

نبايد از برخي نتايج اين تحقيق شگفت‌زده شد، افسوس خورد و يا آن را نشانه‌ي سقوط فرهنگي دانست. در همه‌ي جوامع، كمابيش، ثقل اصلي مطالعه روي كتاب‌هاي همه‌فهم است؛ ضمن اين كه اگر به مورد الف يعني "ادبيات داستاني به‌عنوان يك متن مكتوب" توجه شود، مطالعه‌ي هر نوع داستان و رماني مفيد است. مدها به هرحال وجود دارند. يادمان نمي‌رود در دهه‌ي شصت، تبِ كارلوس كاستاندا جامعه‌ي كتاب‌خوان را فراگرفته بود، ولي اكنون در آستانه‌ي دهه‌ي هشتاد، از ميان پانصد دانشجوي جامعه‌ي آماري تحقيق، تنها يك نفر به او اشاره كرده.

 

خوب يا بد، اين نمايه‌اي‌ست از نوع علاقه‌مندي دانشجويان نسبت به ميراث گرانقدر شهرزاد قصه‌گو. اگر آن را نمي‌پسنديم و نشانه‌ي ضعف فرهنگي مي‌دانيم، بايد در رفع آن بكوشيم؛ همه و همه، مسئول و ناشر و نويسنده و منتقد و انديشمند فرقي نمي‌كند.همه‌ي ما برآمده از فرهنگ اين خاك هستيم. اگر ميراث‌بر اوج‌ها و غناي آن هستيم، پس در چاره‌ي فرودها و فقر آن نيز بكوشيم.


نظرات خوانندگان
۰۳:۳۹ ۱۳۸۲/۰۵/۱۱ سلام و خسته نباشيد...هرچند كه زمان زيادي از اين آمارگيري مي گذرد...تفاوت نوع نگرش دختران و پسران به ادبيات در اين امار به شدت به چشم مي خورد... رويكرد دختران به آثار پاورقي خود بحث مفصلي را مي طلبد...پايدار بمانيد ( الان مي گويند فلاني گزينشي با گزارش برخورد كرد ! )
۰۸:۵۰ ۱۳۸۲/۰۵/۱۱ اینکه صادق هدایت نویسنده محبوب ما با شد شاید نشان می دهد ادبیات داستانی ایران آنقدر پویایی نداشته که جانشینی برای وی پیدا شود...و اینکه فهیمه رحیمی در این نظرسنجی از سیمین دانشور و هوشنگ گلشیری و نادر ابراهیمی بالاتر قرار گرفته را هیچ جوری نمی شود توجیه کرد مگر نازل بودن سطح سلیقه خوانندگان رمان در ایران...درست است که همه جای دنیا فروش اینگونه آثار پاورقی بالاست اما آیا در مجامع دانشگاهی هم باید همان نسبتهای درصدی مجامع غیر دانشگاهی حفظ شود؟...به این پژوهشگر خسته نباشید می گویم
۱۵:۵۳ ۱۳۸۲/۰۵/۱۱ اي كاش در مورد روشها و شرايط آمار گيري هم توضيح ميداديد . يعني مثلا افراد پرسش شونده بايد در همان زمان پرسيده شدن سوال پاسخ خود را ميدادند و يا فرمهايي آماده شده بود و اين افراد سر فرصت و در زماني مناسب جوابهاي خود را مينوشتند؟ به نظر من شرايط پاسخ گويي از اهميت بسيار بالايي در ايجاد اعتماد نسبت به نتايج ارائه شده برخوردار است. در هرصورت خسته نباشيد.
۲۲:۴۹ ۱۳۸۲/۰۵/۱۱ دوست بسیار عزیز و همسایه وبلاگی من اقای رضایی زاده البته اگر هم گزینشی برخورد کرده اند (که نه) حرف حساب جواب ندارد. متاسفانه عامه پسندی بیشتر خانمها که به هزار دلیل واضح قابل قبول است. اما اصلا نخواندن آقایان و همکاری نکردن در جواب هم از این پژوهش پیداست. نه؟ ببخشید قصد بحث زنانه-مردان راه انداختن ندارم. اما می خواستم یک نتیجه گیری دیگر را هم اضافه کنم و در ضمن (به قول شادی صدر) تبعیض مثبت ایجاد کنم! بالاخره دیگه...! اما عجب این آمار فاجعه ایست. و ما هم خوب می دانیم...
۲۳:۰۷ ۱۳۸۲/۰۵/۱۳ اين نظرسنجی فقط از اين جهت که نشان‌دهنده‌ی گرايش طبقات تحصيل‌کرده به متون همه‌فهم است، دردناک نيست، بلکه با يک نگاه سريع به متون نام برده شده، به ويژه خارجی، به کليشه‌ای بودن عناوين کتاب‌ها و بدتر از آن، نگاه عوامانه به متن‌های جدی و کلاسيک، مثل بوف کور، و از همه دردناک‌تر، سطح بسيار بسيار پايين و نازل درک هنری در زنان پی‌می‌بريم.
۱۳:۰۴ ۱۳۸۲/۰۵/۱۴
... نگارنده محترم :
مشخصه ها و محتواي ْ عهــــد ِ ْ شيخ الرييس در ْ رساله عهديه ْ ، دقيقاَ با آنچه مطرح نموده ايد ، و دو گروه ِ ْ ... بخش عظيمي از مردم... و ... قاطبه‌ي اهل فضل و انديشمندان وطني ... ْ را هم بر اساس آن انديشه ، ارزيابي و تقسيم بندي کرده ايد ، کاملاَ فرق داشته و متمــايز است ...!.
شايد رايزني بيشتر ، مطلوبتر باشـــد.
موفق باشيد.
۱۹:۴۷ ۱۳۸۲/۰۵/۱۴ بامداد خمار،دانیل استیل؟!! جدی نمیفرمایید!
۱۱:۲۳ ۱۳۸۲/۰۷/۱۶ نکته‌ي جالب براي‌ام،‌ مطابق نبودن "کتاب برتر" با "نويسنده برتر"ست. يکي دو پله تفاوت ممکن است معقول باشد، اما پنج پله تفاوت يا اصلا نبودن در ليست ديگر کمي عجيب است و اين شک را برمي‌انگيزاند که نکند اصلا دانش‌جويان نمي‌دانسته‌اند نوشته‌هاي چه کسي را مي‌خوانند (اين موضوع به طور خاص در مورد کتاب‌هاي خارجي صحت دارد).
۱۴:۵۵ ۱۳۸۳/۰۳/۱۲ تاسف میخورم برای کسانی که وقت گرانبهای خود را صرف ابتذال موجود در آثار فهیمه رحیمی و امثالهم میکنند
۲۰:۱۸ ۱۳۸۳/۰۷/۰۴ من با بربادرفته موافقممممم!
۲۰:۲۰ ۱۳۸۳/۰۷/۰۴ من با بربادرفته موافقممممم! و دزيره.
۲۲:۱۲ ۱۳۸۳/۰۸/۰۴ نوشته های فهیمه رحیمی از شیواترین نثرهاست و من به او اعتقاد دارم.
۱۹:۳۹ ۱۳۸۳/۱۰/۲۹ خوب بود ...اما بامداد خمار متاسفم .........
۰۸:۵۴ ۱۳۸۳/۱۱/۰۳ نادر نادره‌ي عصر ماست و هيبت پوياي حماسه‌ي او نمايان در آتش بدون دود و.. وي را جاودانه نموده است.
به خاطر علقه‌ي شخصي به جلال و نادر نمي‌گويم ولي اينكه دانشجو صادق را محبوب بداند فقط و فقط از جو گرفتگي او ، و اينكه ثامني و تا حدي گلشيري را برتر از نادر ببيند از بي‌سوادي اوست هر چند خود مسمي به اسم شريف و مورد ظلم و استثمار دانشجوم ئو هر چند صادق نثر تشريحي قوي دارد و آن ديگري(نثرين) آن را هم ندارد.
۲۰:۰۳ ۱۳۸۳/۱۱/۲۶ واقعا سلیقه ی خانمها خجالت آوره ... من که به عنوان یک دختر دانشجو خجالت کشیدم....
خدایا آخه بامداد خمار ...شب سراب... پنجره ...درمقابل دوخط ار کتابهای هدایت ... گلشیری ... دولت آبادی ... داستایوفسکی... سیمین دانشور ... مارکز ... پشیزی هم نمی ارزه. آخه رو چه حسابی کتاب مزخرفی چون پیمان یا بامداد خمار از بوف کور و جان شیفته مقام بالا تری داره؟ واقعا متاسفم...
۱۳:۳۸ ۱۳۸۳/۱۲/۰۹ به نظر من خیلی مسایل در این نظر سنجی تاثیر داره
این دخترا چه میفهمن ادبیات چیه
دیگه گذشت اون زمون که ادبیات ما رو آثاری مثل شاهنامه ( که به نظر من هنوز کتاب بالا دستش نیومده) تشکیل می داد
حالا تو کتابای اخیر کی رفته کتابهای بزرگ علوی یا هدایت و یا جمال زاده رو خونده ؟ واقعا تاسف آوره
دلیلش هم چند چیزه

اول اینکه تبلیغات روی کتابها با اون عکسایی که از بازیگرای خارجی میندازن روش و قیمت نسبتا ارزانتر باعث توجه بیشتر به این داستانهای درپیت میشه
من خودم میخواستم کلیدر رو بخونم هر کتابخونه ای که عضو بودم نداشت قیمتش هم که ...... شاید یه روز بزارنش تو link .
آه آه ..... ادبیات سه هزار ساله ما در بیست وپنج سال نابود شد
۱۶:۱۹ ۱۳۸۳/۱۲/۱۹ واقعا باعث تاسف است كه قشر تحصيلكرده ما اثار نويسندكاني مثل فهيمه رحيمي و نسرين ثامني را مي خوانند
۰۱:۰۵ ۱۳۸۴/۰۲/۱۳ aghaye MONTAGHED
bane yedokhtaram o motmaenan az kheili az aghayoon behtar midoonam ke nevisandegani ke shahkarhaye zibaii afaridan kian o esme ketabashoon chie
motmaenan kasi darke dorosti az adabiat dare ke oon ro too zendegi be kar bebande
baraye khodam o amsale khodam ke asheghe adabiat o nevisande haie bozorgi chon khaleghe gile mard
khaleghe kaboos .
khaleghejasadhaye shisheii va nevisandehaie bozorge dige mesle hooshange golshiri o smaeele fasih hastan moteasefam ke amsale ba amsale shoma hamnazarim
kash badidie behtari negah mikardin o nazar midadin o hameye dokhtaran ra be ye kish nemipendashtid !
۰۱:۰۵ ۱۳۸۴/۰۲/۱۳ aghaye MONTAGHED
bane yedokhtaram o motmaenan az kheili az aghayoon behtar midoonam ke nevisandegani ke shahkarhaye zibaii afaridan kian o esme ketabashoon chie
motmaenan kasi darke dorosti az adabiat dare ke oon ro too zendegi be kar bebande
baraye khodam o amsale khodam ke asheghe adabiat o nevisande haie bozorgi chon khaleghe gile mard
khaleghe kaboos .
khaleghejasadhaye shisheii va nevisandehaie bozorge dige mesle hooshange golshiri o smaeele fasih hastan moteasefam ke amsale ba amsale shoma hamnazarim
kash badidie behtari negah mikardin o nazar midadin o hameye dokhtaran ra be ye kish nemipendashtid !
۲۳:۲۸ ۱۳۸۴/۰۴/۰۵ من برای نظر همه دانشجوهای کشورم ارزش قائلم ولی هزاران هزار بار تاسف که یک ایرانی بانویسندگانیغنی و فرهنگی غنی تر آثار افرادی مثل ...را با سبک جلف و بیمایه بر آثار افرادی مثل خانم دانشور رجحان میدهند!!!!!!!!؟
۱۰:۳۳ ۱۳۸۴/۰۵/۰۳ این امار رخ توجه کنید . نه انتقاد.
چون واقعیت جامعه ی ما در سطح کلان هست.
بعد از مطالعه امار دیگه نمیشه اعتراض کرد " وای چراااا ..... "
۱۸:۵۳ ۱۳۸۴/۰۵/۰۴ با نظر Dara موافقم. چرا اعتراض مي كنيم؟ واقعيت جامعه اين است. وجود استثنا را رد نمي كنم ولي سطح كلان همين است. حال بايد ديد كه چرا اينگونه هستيم؟ علتها را شناسايي كنيد، نه اينكه افراد را محكوم به علاقه داشتن به آثاري بي ارزش كنيد... سعي كنيم راهي براي شناساندن آثار با ارزش به افراد يا در سطح كلان "تغيير نگرش افراد" پيدا كنيم...
۱۲:۵۹ ۱۳۸۴/۰۶/۱۹ من هم مثل خیلی ها واقعا متاسفم. مخصوصا برای خانم ها!!
ببخشید فرمودید نثرهای فهیمه رحیمی بسیار شیواست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!
نویسنده هایی مثل ایشون..دانیل استیل و....حرفی برای گفتن ندارن!! اونا فقط با کلمات بازی می کنن و با ایجاد چند گره متوالی در داستان و بازکردن اونها کتابشونو پیش می برن!!
من شخصا باورم نمی شه که کسی بتونه از کتابی مثل شب سراب لذت ببره!! داستان عاشق شدن پسری فقیر و ازدواج و کهنگی عشق و تولد عشقی دوباره و دوستان ناباب....
نویسنده ی این کتاب با نگاهی سطحی هزاران مشکل رو که هر کدوم ممکنه مایه هزاران داستان خوب باشند رو در یک کتاب بررسی می کنه!!!
کاش واقعا می شد کاری کرد تا این "عامه پسندی" ریشه کن بشه!!! وقتی قشر دانشجو این طوری هستن از دیگران چه انتظاری می شه داشت؟؟؟
به نظر من که هر چی هست تقصیر خانواده و پدر و مادرهاست!!! چرا به جای سرگرم کردن یه بچه با اسباب بازی براش یه کتاب جالب نخونیم؟؟
..........
۱۵:۴۲ ۱۳۸۴/۰۶/۱۹ یه چیز دیگه. مرسی از آقای منتقد که این قدر با خیال راحت جمع می بندن:این دخترا چه میفهمن ادبیات چیه
واقعا مرسی.
در ضمن ادبیات فقط در شاهنامه و ادبیات سنتی خلاصه نمی شه....
۱۷:۲۰ ۱۳۸۴/۰۶/۳۱ به نظر من هیچ کتابی نیست که حرفی برای گفتن نداشته باشد.مثلا دانیل استیل در سبک رمانهای عشقی که اکثرا در پس زمینه ی جنگ نیز هست واقعا بی نظیر است.هر کسی بسته به علایقش کتاب میخواند و این دلیل بر این نیست که ما اگر از اون نویسنده خوشمون نمیاد بگوییم کلیشه ای است
۱۵:۱۵ ۱۳۸۴/۰۸/۱۲ بچه ها من واقعا متاسفم که نوشته های ارزشمند کنار رفته اند و ما و بهتره بگم اگثر خانوم ها به داستان های مسخره فهیمه رحیمی توجه میکنن. به نظر من کتاب فهیمه رحیمی به درد دخترهای 14 ساله میخوره.
به عقیده ی من خواندن این داستان ها آثار بدی روی خانوم ها میزاره. اون با داستان های کلیشه ای مسخره چه چیزی رو میخواد ثابت کنه؟ مخصوصا داستان پنجره که بعضی قسمت هاش واقعا...!
نمیدونم شاید احمق ها زیاد شدن
۱۱:۳۵ ۱۳۸۴/۰۹/۱۲ به تعداد پسرهایی که از ادبیات سر در میارن-دختر هم وجود داره.زبان ادبیات بین هممون مشترکه اما دنیای ادبیات و به دنبالش فهم ادبی از این دو دنیا بین مرد و زن متفاوته.اگه می بینین برداشت -نظر یا سلیقه ادبی کسی بر خلاف سلیقه شماست به نفهمی متهمش نکنید شاید توی دنیای ادبی اون شما نفهم تر باشید.
۱۹:۳۶ ۱۳۸۴/۰۹/۱۳ من نياز به تحقيق در مورد زندگي نامه ي ويكتور هوگو دارم .
شما ميتواني من را كمك كني؟
۰۰:۵۲ ۱۳۸۴/۱۱/۲۶ درست است که خیلی از نویسنده های عامه نویس ما متاسفانه طرفداران بسیار زیادی دارند و ذهن مردم را به هر چه عامه تر شدن و معمولی تر شدن سوق میدهند .ولی فکر میکنم انتقاد هیچ گره ای را باز نخواهد کرد ونفراتی که فکر بالایی داشته وقلم توانمندی .بتوانند از جاذبه های داستانویسی اسفاده نموده وذهنها را معطوف خود کنند مبرهن است که دیری نخواهد گذشت که اثری از نویسندگانی که ذکرشان رفت نخواهد ماند.
۰۰:۵۲ ۱۳۸۴/۱۱/۲۹ چرا افرادی را که چیزی را دوست دارند متهم میکنید که به جمع احمقها افزوده شده یا آثار یک نویسنده را اینقدر راحت به باد تمسخر میگیرید افرادی را میشناسم که با همین کتاب0 پنجره0 معنی اراده و از خود گذشتگی را فهمیدند افراد از مطالب یک کتاب با توجه به اهدافشون برداشتهای متفاوت می کنند .لطفا با دید باز نظر بدید .
۰۰:۵۸ ۱۳۸۴/۱۱/۲۹ ای کاش همون قدر که کتابهای نویسندگان معاصر که براشون احترام قائلیم با تیراژ بالا به چاپ می رسه و قیمت نسبتا مناسبی هم داره کتاب نویسندگان بزرگ که آثار کم نظیر دارند حداقل در کتابخونه های عمومی شهر دو جلد فقط دو جلد ازشون پیدا بشه خصوصا شهرستان های کوچیک تا ما بهتر بتونیم به نویسندگان رای بدیم ایکااااااااااااااااااااااااااااش.
۱۷:۰۳ ۱۳۸۴/۱۲/۱۵ به نظر من وقتي تو يه كتابخونه آثار نويسنده هاي بزرگ ما براحتي پيدا نميشه وقتي براي خوندن كليدر شهرو زير پا بزاريم و پيداش نكنيم مجبوريم پيمان و بامداد خمار رو كه هيچ وقت ذهن مارو بكار نميندازه بخونيم
كتابايي كه دست دوم هاشم كنار خيابون ريخته
اونوقت تو شهري مثل نيشابور يه رمان سهم من هم پيدا نشه ....جاي بسي تاسف است
۲۳:۵۳ ۱۳۸۵/۱۱/۰۵ جاي تاسفه. ميفهمم چي ميكشيد. خودم 4 سال گشتم تا يكي رو پيدا كنم كه كتاب هاي اورول رو خونده باشه.خداييش اگزوپري از ف رحيمي بدتره كه من حتي اسمشو هم اون بالا نديدم؟ خدا به تولستوي و ساير عزيزان صبر و به دانشجويان ما ..بده
۱۶:۳۲ ۱۳۸۶/۰۶/۱۶ اصلا باور کردنی نیست.شاید در بین کل جامعه این آمار درست باشه اما به نظر من در بین دانشجویان این خیلی عجیبه .به نظر من کتاب های فهیمه رحیمی تنها جذابیتی که داره اینه که قوه ی تخیل آدم زیادی قلقلک می ده و شاید بتونه برای سنین نوجوانی که منحصر به عشق های تند و خیالی می شه جذابیت داسته باشه ولی اگر این آمار واقعا درست باشه باید به حال این جامعه گریست.قابل توجه آقایونی که زنان و درک اون ها از ادبیات و زیر سوال می برن : کمی بیشتر یا کمتر فهیمه رحیمی در بین مردان دانشجو هم جایگاه بالایی داره و حاکی از اونه که این فقر گریبانگیر همه ی جامعه شده نه فقط زنان یا مردان.
۱۵:۱۵ ۱۳۸۶/۰۸/۱۹ سلام اينكه نسرين ثامني رو نويسنده ي ناجورجلوه ميدن خداييش نامرديه
۲۳:۳۹ ۱۳۸۶/۰۹/۰۴ واقعا از دیدن آمار ها متاسف شدم
متاسفم برای قشر تحصیل کردهای که وقت با ارزششونو این جوری به لجن کشیدن...
۱۷:۲۷ ۱۳۸۶/۰۹/۱۸ واقعا" جاي تاسف است كه آثار امثال فهيمه رحيمي به عنوان آثار برگزيده انتخاب مي شود و امثال اين ها به نويسنده برتر برگزيده مشوند.!!!!!!!!!!...
۰۴:۳۸ ۱۳۸۶/۱۱/۱۹ به نظر من آثار فهیمه رحیمی نه تنها بیهوده نیست بلکه خواندن آن برای همه جوان ها لازم است
کتاب های فهیمه رحیمی سرشار از شور و احساس و لطافت است و می تواند برای لحظه ای ما را از بعضی واقعیت ها که چندان جذاب و دلنشین نیستند بیرون بیاورد.بعضی ها می خواهند با زدن ساز مخالف و بیهوده انگاری رمان های فهیمه رحیمی مثلا بگن که ما خیلی می فهمیم و شما نمی فهمید .به نظر من رمان هایی نظیر اتوبوس و.. فهیمه رحیمی دست کمی از شاهکار ندارد کجا می توان چنین احساسات زیبا و خالصی یافت.
۱۴:۵۰ ۱۳۸۶/۱۱/۲۰ من هم کتاب سوشون رو خوندم هم پنجره روواقعا خجالت آوره که اصلا این دو رو در یک ردیف قرار بدیم وبا هم مقایسه کنیم همین طور در مورد دیگر کتابهای فهیمه رحیمی وکتابهایی مثل بر باد رفته .فهیمه رحیمی انگار خودش هم کتابهای خودش رو نمی خونه چون اگه این طور نبود بسیاری از غلط های املایی و انشایی کتابهایش با یک بار خواندن کلی بر طرف میشد این رو هم بگم پنجره رو در سن پانزده سالگی خوندم سوشون رو در سن بیست وچهار سالگی هر سنی کتاب مخصوص خودشو داره .ممکنه یه بچه پانزده ساله اصلا از سوشون وبر باد رفته سر در نیاره
۱۴:۴۵ ۱۳۸۶/۱۱/۲۷ با سلام راستش به نظر من مشکل از نویسنده ها ونوع کتابی که مینویسن نیست مشکل اون قشر خاصی هستن که کتاب رو می خونن اگه کتاب فهیمه رحیمی به نظر قشر دانشجو کتاب سبک ودر خور خواندنی نیست برای اینه که این کتاب مال اونها نیست اون مال نوجوانها وکسانی است که سطح سواد متوسطی دارن کتاب مخصوص نوجوان رو که دانشجو بخونه وازش لذت ببره وای به حال فردای مملکت ما که میخوان این دانشجو ها اداره اش کنن تا اون جایی هم که من فهمیدم در این زمینه خانم ها و آقایون زیاد با هم فرقی ندارن . پس بهتره به جای محکوم کردن یه نویسنده خودمون رو بشناسیم واون چیزی رو که اقتضای سن ماست ممنون
۲۲:۱۶ ۱۳۸۶/۱۱/۲۹ من خودم به عنوان يك دختر واقعا به حال برخي تاسف مي خورم كه چه طور احساس مي كنند نوشته هاي رحيمي بهتر از دانشور است .
نويسنده اي مثل خانم رحيمي به نظر من تنها با استفاده از تخيلاتش داستان سرايي كرده نه با كمك گرفتن از واقعيات موجود .
۲۳:۲۶ ۱۳۸۷/۰۱/۱۶ مشخص نيست اين امار از چند دانشجو گرفته شده همه ي دخترا كه اين نظرات ندارن والبته آماره پسرام خوش ندرخشيده.به نظره من مالي كاي نويسنده ي خوبي هست.
۱۸:۵۹ ۱۳۸۷/۰۲/۱۰ با سلام
اولا کسانی که فهیمه رحیمی را مبتذل میدانند
خودشان مبتذل هستند ثانیا نثر زیبا رانمیشود
تغییر داد بعلت اینکه یک عده معدودی درکش را
ندارند
۲۰:۱۴ ۱۳۸۷/۰۲/۱۸ من نظرم اين است كه كتاب هاى فهيمه رحيمى براى خودشان جايى دارند اما نمى توان آن ها را با شاهكار نويسندگان بزرگ مقايسه كرد چون قادر به ايجاد تغييرى در يك جامعه نيستند مثلا تأثير رمان كلبه ى عمو تم بر مردم آن روز بر همه روشن است وهمه مى دانند كه بينوايان تا چه اندازه پرده از زندگى قشر بزرگى از جامعه برداشته در ضمن صادق هدايت را كه جرئت كرده وبه سطح نويسندگان بزرگ رسانده است همه مى دانند كه او يك نويسنده ى سطحى است
۲۰:۱۴ ۱۳۸۷/۰۲/۱۸ من نظرم اين است كه كتاب هاى فهيمه رحيمى براى خودشان جايى دارند اما نمى توان آن ها را با شاهكار نويسندگان بزرگ مقايسه كرد چون قادر به ايجاد تغييرى در يك جامعه نيستند مثلا تأثير رمان كلبه ى عمو تم بر مردم آن روز بر همه روشن است وهمه مى دانند كه بينوايان تا چه اندازه پرده از زندگى قشر بزرگى از جامعه برداشته در ضمن صادق هدايت را كه جرئت كرده وبه سطح نويسندگان بزرگ رسانده است همه مى دانند كه او يك نويسنده ى سطحى است
۲۳:۲۲ ۱۳۸۸/۰۱/۱۲ به نظر من رمان هاي ف رحيمي ميتونه كتابه خوبي براي افراد 11تا15-16سال باشه براي دانشجويان عزيز هم كتاب هايي مناسب با سن و سليقه شون خوبه نبايد يه نفرو به خاطره سليقه ش محكوم كنيم من خودم از10سالگي شروع به كتاب خوندن كردم و هر كتابي كه دستم بياد ميخونم بعد دربارهي خوب يا بد بودنشون قضاوت ميكنم من كتاب هاي عشقي رو دوست دارم اما كتابه قاعده بازي و خرمگس رو هم خوندم البته من12سالمه
۱۰:۴۸ ۱۳۸۸/۰۴/۱۷ به نظر من نوشته های فهیمه رحیمی چون همیشه توش یه اتفاق غیر واقعی رخ میده زیاد جالب نیست . مخصوصا بانوی جنگل . لحن محاوره ای مرتضی مودب پور شیرین و در ضمن اینکه از درد های جامعه هم حرف میزنه خوبه اما کتاباش با مذهب فعلی کشور ما جور در نمیاد . من خودم از کتاب های حاج سید جوادی و اولیایی بیشتر خوشم میاد . در ضمن سایت جالبی بود .
۲۰:۰۲ ۱۳۸۸/۰۷/۲۴ SADEGH HEDAYAT ESHGH AST.
۱۰:۰۷ ۱۳۸۸/۰۹/۲۹ من هم براى همكيتان متاسفم كه احترامى براى كسى قائل نيستيد از خودتان خجالت بكشيد همه نو يسنده ها زحمت مى كشند بايد از انها قدردانى بشه و ازنويسندكان و كسانى كه در سايت مورد اهانت قرار كرفتند عذرخواهى مى كنم و متاسفم كه نامتان را دانشجو كذاشتيد ما كه دانشجو نيستيم اين حرفها رو نمى زنيم

نام
ایمیل
وب‌سایت
پیام



صفحه‌ی قبل | صفحه‌ی بعد

طراحان :پشتیبانی
آرش خاکپور :طراحی
آیدین نصیری :اجرا
بازنشر کاغذیِ یادداشت‌های خوابگرد، بی اجازه، و بازنشر الکترونیکی ِ بی لینک روا نیست.